Vlaamse kinderen en jongeren eten onvoldoende groenten en fruit. De cijfers liegen er niet om. Uit de Belgische voedselconsumptiepeiling 2014 blijkt dat heel wat kinderen de dagelijkse aanbevolen portie fruit niet haalt.

Traditiegetrouw schenkt de Kortessemse Confrérie van het Haspengouws Fruit en haar Gastronomie in de eerste week van het nieuwe jaar aan ongeveer 950 leerlingen van het kleuter en lager onderwijs in Kortessem, een stuk Haspengouws fruit. Het goede voorbeeld geven is cruciaal om gezonde gewoonten aan te leren voor onze opgroeiende jeugd. Zeker na een maand van overvloedige zoetigheden is dit een praktisch gebaar voor de jongeren om meer fruit te gaan eten.

De confrérie behartigd het idee om de afstand tussen producent en consument zo klein mogelijk te maken door lokaal Haspengouws fruit aan te bieden. Onze lokale fruittelers onthalen dit initiatief dan ook met open armen. Dit alles kan gebeuren dankzij de Veiling BelOrta, uit Borgloon.

 

10 tips om uw kinderen meer fruit te leren eten

  1. Herhaling helpt. Blijf vers fruit aanbieden. Dring aan maar dwing niet.
  2. Probeer smaken uit. Blijf inzetten op het proeven. Kinderen hebben soms tot 15 proefmomenten nodig alvorens ze iets echt lekker gaan vinden.
  3. Zoek een ‘sfeervol moment’ om fruit te eten, met andere kinderen, juf of meester.
  4. Probeer ‘attractieve’ vormen uit. Maak diertjes, boompjes, auto’s… en speel met kleuren.
  5. Een smoothie maken van diverse stukken fruit. Zo krijgen ze ook hun vitamines binnen.
  6. Laat uw kinderen meehelpen bij het wassen, schillen en klaarmaken van het fruit.
  7. Gebruik eens tropisch fruit. Zo kunnen ze andere smaken leren kennen.
  8. Eet zelf ook regelmatig fruit. Als uw kind dit ziet, zal het zelf ook willen proeven.
  9.  Zet een schaal met fruit steeds goed zichtbaar.
  10.  Maak het fruit dat u uw kind te eten geeft hapklaar.
    Schil het en snij het in stukjes. Zo wordt het makkelijker aanvaard.